Wednesday, June 27, 2012

Duduk terlalu lama punca sakit belakang

Sakit belakang terutama pada bahagian bawah badan biasanya dihadapi oleh golongan berusia 45 tahun dan ke atas tapi tidak dinafikan keadaan ini jugak berlaku pada golongan muda sekarang. Hal ini disebabkan oleh tulang spina yang semakin menebal dan juga ligamen. Selain itu tanda sakit belakang juga ialah apabila berasa kebas pada kaki.

Sakit belakang boleh disebabkan oleh kegiatan harian seperti duduk terlalu lama terutama bagi mereka yang bekerja menghadap komputer. Kita dinasihatkan berdiri beberapa minit selepas duduk selama sejam. Lakukan juga senaman regangan ringkas untuk mengelak masalah sakit belakang. Kita digalakkan tidur diatas tilam mampat supaya tubuh dapat disokong dengan baik.

Penyebab masalah sakit belakang:
  • Mengangkat barang berat tidak sesuai dengan berat badan
  • Duduk atau berdiri terlalu lama pada satu tempat
  • Tidur di atas tempat keras atau alas yang terlalu nipis
  • Tidak suka bersenam
  • Tidak membuat senaman regangan sebelum melakukan aktiviti senaman
Tapi kekadang tu, bukan kita sedar pun macam mana cara kita duduk kan?Janji selesa......! Erm...cara senang nak bagi selesa just letak bantal yang comel untuk back up belakang pinggang kitakan?
 
 
Ketika duduk, kepala dan punggung mestilah berada dalam garisan yang lurus. Ini adalah supaya berat badan anda disokong sepenuhnya oleh punggung. Ini dapat menghindari dari menghadapi sakit belakang.
 



Apa efek kalau kita duduk lama-lama ni sampai boleh jadi bahaya sangat?
  • Otot kaki tidak lagi berfungsi ketika kita duduk. Kalau tengok orang yang gunakan kerusi roda, otot mereka semua kecut/kaki jadi kecil sebab otot tak digunakan untuk berjalan (akibat kecacatan/kurang upaya mereka). Sama konsep, semakin kurang kita gunakan otot kaki (semakin banyak duduk) semakin lemah kaki kita.
  • Bila duduk lama-lama, pembakaran kalori jatuh sehingga 1 kalori seminit. Macam mana nak buang ‘spare tire’ kalau macam tu? Banyak kalori tersimpan = banyak lemak terkumpul.
  • Enzim untuk membantu pembakaran lemak jatuh sehingga 90%. Bila kekurangan enzim ni, pembakaran lemak tidak berlaku pada kadar yang efisyen.
  • Keberkesanan hormon insulin jatuh sebanyak 24% selepas kita duduk 2 jam dan ini akan meningkatkan risiko kencing manis (diabetes)
 p/s: Sakit belakang boleh menyebabkan badab menjadi letih...Orang kata kerja opis ni senang jer tp nape balik selalu letih jer..pikir - pikirkan lah (mesti duduk tak bangun bangun) ^_^

No comments:

Post a Comment