Saturday, June 23, 2012

Puding Roti Bakar

Hari ni teringin sangat nak makan puding roti. Bahan - bahan pun senang jer, ambik ape yang ada dalam peti ais tapi antara jadi ngan tak tu jer lah...takde sape yang nak tolong buatkan. Jadi aku mulakan operasi menyepahkan dapur.hahahahaha ketawa jahat :P.... Kiranya ni kali yang kedua la cobaan aku untuk membuat puding roti. First buat puding roti tak jadi..lembik tp masih boleh makan. Tak kan nak buang dop..nanti membazir tak pasal - pasal dah jadi kawan syaitan. Rasanyer bulan puasa tahun lepas dan tuk kali ni aku nak try buat sekali lagi disebabkan permintaan anak tekak aku.hehe...petang tadi aku mulakan operasi.


Mulakan operasi:


Bahan:
5 keping roti
2 cawan susu segar 
1 cawan susu pekat* / gula pasir (manis kontrol sendiri)
3 biji telur*
1 sudu teh esen vanila*
1 kotak kecil kismis (nak letak banyak pun takpe..ikut citarasa masing - masing)

~ Campur semua bahan -bahan  yang * kacau sebati. Aku blend jer lagi senang.

  • Sapu tepi-tepi loyang dengan majerin
  • Potong dan susun roti mengikut citarasa masing - masing. Aku separuh aku potong separuh lagi aku koyak -koyak cam nak lepas geram gitu.
  • Tabur kismis diatas susunan roti.
      • Tuangkan campuran susu, telur dan esen vanila tadi ke atas roti yang telah disusun dalam loyang.
      • Biarkan selama 20 -30 min tuk campuran tadi meresap ke dalam roti. 
      • Bakar pada suhu 170'c, selama 30 min.


      • Setelah siap, sejukkan dan sedia tuk dimakan, tak kan nak pandang jer dop dari tadi  lagi terbayang - bayang kesedapanya.


      Bila dah sejuk, potong - potong masuk dalam peti ais. Lagi sedap lau makan ngan sos kastad. Tapi malas nak buat, aku makan ngan susu creamer jer.hehehe ^_^'V
      Cobaan kali ni lebih baik dari sebelumnyer, tapi kena try lagi...n lagi..n lagi..sehingga jadi.
      Aku potong main ikut suka jer..ape aku kesah nak masuk mulot aku jugakkan kan..


      P/s: Sebenarnye aku takde la ikut sebiji cam resepi kat atas. Aku main ikut suke kepala aku jer.hahaha...tu yang aku buat sampai 2 loyang. Buat banyak - banyak tuk menyihatkan badan masa hujung minggu bersama kit kat.

      No comments:

      Post a Comment